دانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395420170923The Effectiveness of Life Skills Training on the Level of Hope in Recovering Addicts Referring to the Zahedan Psychiatric Centerتاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر امیدواری معتادان در حال ترک مراجعه کننده به مرکز روانپزشکی زاهدان18719843948FAنسرینرضائیاستادیار مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، گروه روانپرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانعلینویدیاندانشیار مرکز تحقیقات سلامت بارداری، گروه روانپرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانالههمشتاقیدانشجوی کارشناسی ارشد روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران. گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایرانJournal Article20171015<strong>Background</strong>: Not paying enough attention to psychological issues is one of the factors that can lead to recovering addicts lapsing back to drug use. Paying attention to component of hope can be a motivating factor in maintaining and sustaining the new conditions for those who quit drugs. Therefore, this study was conducted to evaluate the effectiveness of life skills training on the level of hope of the addicts referring to the Zahedan Psychiatric Center to quit their drug use. <br /><strong>Methods:</strong> In this quasi-experimental study, 90 drug addicts who were referred to the psychiatric center of Zahedan were selected. Forty-five of these addicts were placed in the intervention group and 45 of them were placed in the control group. Data were collected twice (pretest, post-test design) by demographic questionnaire and Miller’s Hope Questionnaire. The intervention group received some life skills training for 4 sessions per week in the group form, while the control group received no intervention. After 8 weeks from the end of the intervention, the questionnaires were completed again by samples. Using SPSS software version 20, this study applied independent t-test, paired t-test and covariance analysis, to address the objective of the study. <br /><strong>Results:</strong> The mean score of hope before training in intervention and control group was 180.22 ± 22.68 and 170.08 ± 24.82, respectively, while it increased to 199.77 ± 30.53 in the intervention group and decreased to 166.20 ± 21.93 in the control group. Consequently, life skills training brought about significant increase in terms of hope in the intervention group (P <0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> Findings showed that life skills training can increase the level of hope in addicts quitting drug in addiction recovery. Considering the fact that promotion of hope can lead to favorable behavior changes regarding drug abstinence, it is recommended that life skills training programs be offered for these people in drug rehabilitation centersمقدمه: بیتوجهی به مسائل روانشناختی از عواملی است که منجر به بازگشت افراد پس از ترک به سمت مصرف مجدد آن میشود. توجه به مولفه امید میتواند عامل انگیزشی در حفظ و استمرار شرایط جدید برای افرادی که مواد را ترک میکنند، باشد لذا این مطالعه با هدف ﺗﺎﺛﻴﺮ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی زﻧﺪﮔﻲ بر امیدواری افراد مراجعه کننده جهت ترک به مرکز روانپزشکی شهر زاهدان انجام شد.مواد و روش: در این مطالعه نیمه تجربی ۹۰ نفر از افراد معتاد مراجعه کننده برای ترک به مرکز روانپزشکی شهر زاهدان انتخاب شدند. ۴۵نفر در گروه مداخله و ۴۵ نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه امید میلر بود. گروه مداخله مهارتهای زندگی را در ۴جلسه طی یک هفته به صورت گروهی دریافت کردند. مجدداً پس از 8 هفته از پایان مداخله، دوباره پرسشنامهها توسط هر دو گروه تکمیل شد. تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی و آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد.یافتهها: میانگین نمره امید قبل از آموزش در گروه مداخله و کنترل به ترتیب ۶۸/۲۲± ۲۵/۱۸۰ و ۸۲/۲۴± ۰۸/۱۷۰ بود. بعد از مداخله در گروه مداخله به ۵۳/۳۰±۷۷/۱۹۹ افزایش و در گروه کنترل به ۹۳/۲۱±۲۰/۱۶۶ کاهش یافت. بدین ترتیب آموزش مهارتهای زندگی به طور معناداری منجر به افزایش امید در گروه مداخله گردید(۰۵/۰ > P).بحث و نتیجهگیری: یافتهها نشان داد آموزش مهارتهای زندگی منجر به افزایش میزان امید در افراد درحال ترک میشود. با توجه به این که ارتقا امید از عوامل بازدارنده مصرف مجدد مواد میباشد، توصیه میشود در مراکز درمانی ترک اعتیاد، آمورش مهارتهای زندگی در برنامههای آموزشی این افراد گنجانده شود.https://smsj.sums.ac.ir/article_43948_40904a6f4c2c3c525b521c989cd23063.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395420170923The Effectiveness of Life Skills Training on the Level of Hope in Recovering Addicts Referring to the Zahedan Psychiatric Centerاثربخشی کتاب درمانی بر میزان ترس از محیط های درمانی در کودکان مبتلا به سرطان19920843949FAمحبوبهحسن شاهیمربی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20171015<strong>Background</strong>: Cancer and its long-term and painful treatments could have profound psychological impacts on children. On the other hand, the need for frequent hospitalization is accompanied by problems such as the fear of the hospital environment. Therefore, the present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of bibliotherapy on the fear of hospital environments in children with cancer. <br /><strong>Method:</strong> In this semi-experimental study, 20 children with cancer (5 -7 years old) were selected by simple random sampling method in 2016 from Amir Hospital in Shiraz. These cancer patients were assigned to two groups of experimental and control based on random blocks. The research tool was the Hospital Fears Rating Scale. The storytelling was performed for the experimental group in 15 sessions for 30 minutes during two months. Before and after two months of the intervention, the parents in both groups completed the questionnaire. Data were analyzed by SPSS software version 16 using descriptive, independent and paired t-tests. <br /><strong>Results</strong>: Findings showed that the mean score of fear of children with cancer of hospital environment was significantly different in the experimental group before (26.8 ±5.9) and after the intervention (23.7±5.65, P<0.001). Also, the posttest mean scores of the experimental and control groups (27.5 ±5.58, P=0.001) were significantly different. <br /><strong>Conclusion</strong>: Bibliotherapy has a positive effect on reducing the fear of hospital environment in children with cancer. Therefore, it is recommended that bibliotherapy be used in the medical environment with children with cancer.مقدمه: ابتلا به سرطان و درمانهای طولانیمدت و دردآور آن می تواند تاثیرات روانشناختی عمیقی بر کودکان داشته باشد. از سویی دیگر، نیاز به بستری شدن مکرر، مشکلاتی مانند ترس از محیط بیمارستان را به همراه دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر کتابداستاندرمانی بر ترس از محیطهای درمانی، در کودکان مبتلا به سرطان انجام شد.مواد و روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه-تجربی است. بیست کودک 5 تا 7 ساله مبتلا به سرطان در بیمارستان امیر شیراز در سال1395، با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با روش بلوک تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، سیاهه وارسی ترس از محیط بیمارستان (Hospital Fears Rating Scale) بود. داستانخوانی، برای گروه آزمایش در 15 جلسه 30 دقیقهای طی دوماه، انجام شد. قبل و دوماه پس از مداخله، والدین در هر دو گروه پرسشنامه را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16، با آزمون های توصیفی و t زوجی و وابسته آنالیز شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمره ترس کودکان مبتلا به سرطان از محیطهای درمانی در گروه آزمایش قبل (9/5 ±8/28) و بعداز انجام مداخله (001/0≥ p ،65/5±7/23) متفاوت بود. همچنین میانگین نمره ترس کودکان از محیط های درمانی بین گروه آزمایش و کنترل (001/0= p ،58/5±5/27) بعد از انجام مداخله متفاوت بود. بحث و نتیجه گیری: کتابدرمانی با داستانخوانی به صورت انفرادی، در کاهش ترس کودکان مبتلا به سرطان از محیطهای درمانی تاثیر مثبتی دارد. بنابراین می توان کاربرد آن را در محیط های درمانی کودکان مبتلا به سرطان توصیه کرد.https://smsj.sums.ac.ir/article_43949_9dae91aa04fddf4fc255637fd2e83847.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395420170923Nursing Students’ Clinical Competency after Experiencing Preceptorship Programتوانمندی بالینی دانشجویان پرستاری بعد از تجربه برنامه پرسپترشیپ20921643950FAمعصومهرامبداستادیار، دکتری پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعه نگر، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانفریباقدس بینمرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعهنگر، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران0000-0001-5713-5748نوشینبهشتی پورمربی، مرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعه نگر، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20171015<strong>Background:</strong> Professional competency is associated with performance and increases patients’ general health. On the other hand, decrease in the level of competency in nursing is one of the major concerns. Thus, clinical competence has to be examined in nursing students. This study aimed to assess nursing students’ clinical competency and its related factors after experiencing the preceptorship program. <br /><strong>Methods:</strong> This cross-sectional study was conducted on 114 nursing students who had experienced preceptorship program. The data were collected using the Competency Inventory of Nursing Students. Then, the data were entered into the SPSS statistical software, version 20 and were analyzed using t-test and ANOVA. <br /><strong>Results:</strong> The nursing students’ mean score of competency was 240.48±39.56 after experiencing the preceptorship program. In addition, the mean score of each item was 5.46±0.89. Moreover, the nursing students’ clinical competency was associated with age, location of apprenticeship/internship with preceptor, number of absences during the course, willingness to continue one’s education, and interest in nursing (P<0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> This study showed that the nursing students’ clinical competency was high after experiencing the preceptorship program. Therefore, this program is recommended to enhance nursing students’ competencyمقدمه: برخورداری از توانمندی حرفهای با عملکردها مرتبط بوده و منجر به افزایش سلامت عمومی بیماران می شود. به علاوه کاهش سطح توانمندی در پرستاری یکی از نگرانیهای مهم است. لزوم انجام بررسی توانمندی بالینی در دانشجویان پرستاری دارای اهمیت است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی توانمندی بالینی دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن بعد از تجربه برنامه پرسپترشیپ صورت گرفت.مواد و روش: مطالعه حاضر به صورت مقطعی روی 114 دانشجوی پرستاری که برنامه پرسپترشیپ را تجربه کرده بودند، انجام شد. از فهرست توانمندی دانشجویان پرستاری جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد. از آمار استنباطی تی تست و آنوا برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.یافتهها: میانگین نمره توانمندی دانشجویان بعد از تجربه برنامه پرسپترشیپ 56/39±48/240 بود. به علاوه میانگین تک تک گویه ها 89/0±46/5 بود. به علاوه بین توانمندی بالینی دانشجویان پرستاری با سن، محل گذراندن کارآموزی/کارورزی با پرسپتر، تعداد غیبت در طول دوره، تمایل به ادامه تحصیل و میزان علاقه دانشجو به رشته ارتباط وجود داشت (05/0>p).بحث و نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که توانمندی دانشجویان پرستاری بعد از تجربه برنامه پرسپترشیپ در حد رضایت بخش تا بالا بود، لذا به منظور ارتقا توانمندی دانشجویان اجرای این برنامه پیشنهاد میگردد.https://smsj.sums.ac.ir/article_43950_a552eb59251472dbc914bf726fb34b47.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395420170923The Relationship between Organizational Structure and Organizational Strategy: Case Study of Shiraz University of Medical Sciencesبررسی ارتباط بین ساختار و استراتژی سازمانی؛ مطالعه موردی بیمارستانهای آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز21722643951FAعلیرضایوسفیدانشجوی دکترا مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانزهراکاوسیدانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران0000-0001-9198-2165محمدکشوریدانشجوی دکترای تخصصی سیاست گذاری سلامت، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانمحمدمهرابیدانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20171015<strong>Background</strong>: The structure of an organization is designed to implement and to enforce the organization's strategy; hence, paying specific attention to the relationship of these two is essential for an organization’s survival. Therefore, this paper aimed at studying the relationship between the organizational structure and organizational strategy in the teaching hospitals of Shiraz University of Medical Sciences in 2016. <br /><strong>Methods</strong>: This cross-sectional descriptive study was conducted in 10 teaching hospitals in Shiraz University of Medical Sciences. The statistical population consisted of internal, administrative, financial, accounting and nursing managers among them 40 individuals (4 from each hospital) were selected by census to participate in this study. The data-collection instruments were a 22-item Robins' organizational structure questionnaire and Miles and Snow strategic framework to measure organizational strategy. The data were analyzed using SPSS software and the statistical test employed was Pierson Correlation. The level of significance was determined at 0.05. <br /><strong>Results</strong>: Among all the dimensions of organizational structure, all three dimensions including ‘formalization’ (23.40±3.25), ‘complexity’ (20.82±3.15) and ‘centralization’ (30.32±5.26) on hospitals studied were at a high level. Furthermore, the dominant strategy for all hospitals was analytic. The results also showed a significant relationship between the dominant strategy and dimensions of ‘formalization’ (P= 0.03) and ‘complexity’ (P= 0.026). Furthermore, with the P-value of 0.23, the result indicated that there was no statistically significant relationship between organizational strategy and organizational structure in hospitals. <br /><strong>Conclusion</strong>: There was no significant relationship between organizational strategy and organizational structure. According to this result, if hospitals tend to follow analytical strategies, they should reduce their ‘complexity’ and ‘centralization’, and there should be strict control over their current activities and limited control over new ones.مقدمه: ساختار سازمان جهت پیادهسازی و اجرای استراتژی سازمان شکل میگیرد و برای بقای سازمان توجه به رابطه این دو ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین ساختار با استراتژی سازمانی در بیمارستانهای آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفت.مواد و روش: این مطالعه مقطعی به صورت توصیفی- تحلیلی در ده بیمارستان آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام در سال 1395 شد. جامعه آماری شامل مدیران داخلی، اداری، مالی و حسابداری، و مدیران پرستاری بود که تعداد 40 نفر (4 نفر از هر بیمارستان) به صورت سرشماری انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. جهت گرداوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد، ساختار سازمانی رابینز و استراتژی اسنو-مایلز استفاده شد. داده ها با استفاده از آماره های توصیفی و آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شد.یافتهها: از بین ابعاد ساختار سازمانی، هر سه مولفه رسمیت(25/3 ± 40/23)، پیچیدگی (15/3 ± 82/20)و تمرکز(26/5 ± 32/30) در بیمارستانهای موردمطالعه در سطح بالایی قرار گرفتند. استراتژی غالب در بیمارستانها از نوع تحلیلی بود. بین استراتژی غالب و ابعاد رسمیت(03/0p=) و پیچیدگی(02/0P=) رابطه معناداری وجود داشت. ضریب همبستگی بین استراتژی سازمانی و ساختار سازمانی 194/0 بود که رابطه آنها معنادار نبود (23/0P=).بحث و نتیجهگیری: بین استراتژی سازمانی و ساختار سازمانی رابطه معنادار آماری مشاهده نشد. با توجه به نتایج، اگر بیمارستانهای مورد مطالعه از استراتژی تحلیلی پیروی کنند باید از میزان پیچیدگی و تمرکز خود کاسته و کنترل شدید بر فعالیت های جاری و کنترل محدود بر فعالیت های جدید داشت باشند.https://smsj.sums.ac.ir/article_43951_6e2fe8026477a906ac631496d393dd01.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395420170923Organizational Pathology in Staff Department of Shiraz University of Medical Sciences based on Three-branch Modelآسیب شناسی سازمانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر اساس الگوی سه شاخگی22723843952FAعاطفهاسفندیاریمرکز تحقیقات مدیریت سلامت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایراندکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، استادیار، گروه سیاستگذاری سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایرانزهراکاوسیدانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانمحمد رضاروان بداستادیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایرانفاطمهمحبتیدانشجوی دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانمربی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایرانفهیمهاسفندیاریکارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیمارستان مادروکودک شوشتری،کارشناس اموربیمارستانهاهدایتسالاریدکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، استادیار، گروه سیاستگذاری سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایرانمهدیزنگنه بایگیاستادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانJournal Article20171015<strong>Intr</strong><strong>oduction:</strong><strong> </strong>Pathology of organizations is one of the most key actions that make the university officials aware of the strengths, weaknesses, opportunities and challenges of an organization and allows these officials to take the right actions accordingly. Therefore, this study examined the pathology of human resources in staff departments of Shiraz University of Medical Sciences. <br /><strong>Methods: </strong>This was a cross-sectional study. Two hundred employees participated in this study. Random sampling was used and the data were collected by an organizational pathology questionnaire based on the three branch model. Data analyzed by SPSS software. <br /><strong>Results:</strong><strong> </strong>The results showed that<strong> </strong>behavioral factors (mean = 2.73) and contextual factors (mean= 3.34) had the highest and the lowest impacts on human resources malfunction in Shiraz University of Medical Sciences. Among subsets of structural factors, the payment system (average rank of 2.5, mean=2.21±0.72 and p-value ≤0.001), behavioral factors, and job security (mean rank = 2.03, mean=2.28±0.93 and p-value ≤0.001) and among subsets of contextual factors, customer-orientation (mean rank= 1.31, mean=3.07±0.70 and p-value 0.19) had the most impact on organizational pathology in this university. <br /><strong>Conclusion:</strong><strong> </strong>Considering that the behavioral factors had the greatest impact to the damages, it seems that the university has to adopt programs and policies in terms of creating appropriate organizational culture, increasing motivation and job satisfaction, adopting effective leadership, providing opportunities for training and development of employees and improving job security for the staff. Indeed, it is worth mentioning that solving some of these issues is beyond the powers of the executive organs, so solving these types of problems at macro-organizational level in the country is of vital importance.مقدمه: آسیبشناسی صحیح و به هنگام در دانشگاههای علوم پزشکی، یکی از مهمترین اقداماتی است که باعث میشود مسئولان دانشگاهها همواره از نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و چالشهای موجود در سازمان خود مطلع باشند و اقدامات لازم را به کار گیرند. این پژوهش با هدف آسیبشناسی سازمانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.مواد و روش: این پژوهش از نوع مقطعی بود. 200نفر از کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در مطالعه شرکت کردند. روش نمونهگیری به صورت طبقهای تصادفی متناسب بود. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه آسیبشناسی سازمانی با استفاده از مدل سه شاخگی جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافتهها: عوامل رفتاری با میانگین امتیاز 73/2 و عوامل زمینهای با میانگین امتیاز 34/3 به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را در ایجاد آسیبهای سازمانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز داشتند. از بین زیرشاخه های عوامل ساختاری، سیستم پرداخت با میانگین رتبه 5/2 و میانگین 72/0±21/2 و سطح معنیداری 001/0>، از بین زیرشاخه های عوامل رفتاری، امنیت شغلی با میانگین رتبه 03/2، میانگین 93/0±28/2 و سطح معنیداری 001/0> و از بین زیرشاخه های عوامل زمینهای، پیمانکاران و مشاوران با میانگین رتبه 31/1، میانگین 70/0±07/3 و سطح معنی داری 19/0 بیشترین تأثیر را در آسیبشناسی دانشگاه داشتند.بحث و نتیجهگیری: با توجه به این که عوامل رفتاری بیشترین تاثیر را در ایجاد آسیبها نشان داد به نظر می رسد دانشگاه بایستی برنامهها و سیاستهای خود را در ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب، انگیزش و رضایت شغلی، اعمال رهبری اثربخش، فراهمسازی فرصتهایی برای آموزش و شکوفایی کارکنان و ایجاد امنیت شغلی ارتقا دهد. البته حل بعضی از این مسائل فراتر از اختیارات دستگاههای اجرایی می باشد و در این زمینه نقش نهادهای کلان در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.https://smsj.sums.ac.ir/article_43952_ab6a2d7b40f03d89a962db50079c9fab.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395420170923Nurses and Physicians’ Collaborative Behaviors in Intensive Care Unitsرفتارهای بین حرفه ای پرستاران و پزشکان در بخشهای مراقبت ویژه23925043953FAنیلوفرپاسیاراستادیار و عضو هیئت علمی، مرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعه نگر، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانفرخندهشریفاستاد و عضو هیئت علمی، مرکز تحقیقات سالمندی شیراز، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانمعصومهرامبداستادیار و عضو هیئت علمی، مرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعه نگر، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20171015<strong>Background:</strong> Collaboration is a basic strategy in relationships, which minimizes medical <em>errors</em><em> </em>on patients. Therefore, it is measured in terms of engaging both physicians and nurses in decision-making, influencing patients, and minimizing the disease burden. This study aimed to analyze the perception of inter-professional relationship from the viewpoint of nurses working in <em>Intensive Care Units (ICUs)</em><em>.</em> <br /><strong>Method:</strong> This descriptive, cross-sectional study was conducted on 109 nurses working in ICUs at<em> </em><em>Shiraz University of Medical Sciences</em> selected through convenience sampling. The data were collected using <em>Stichler’s</em><em> </em>Collaborative Behavior <em>Scale</em>. Then, the data were entered into the SPSS statistical software (v. 22) and were analyzed using Tukey’s test, independent t-test, Pearson’s correlation, and one-way ANOVA. <br /><strong>Results:</strong> The nurses had dominantly a moderate viewpoint toward physician-nurse inter-professional behaviors (mean: 46.07±1.22). Besides, few nurses evaluated such behaviors as desirable or undesirable. Moreover, a significant relationship was observed between the nurses’ inter-professional behaviors and their workplace (F=7.34, P<0.0001). <br /><strong>Conclusion:</strong> The results revealed moderate intra-professional behaviors from the nurses’ viewpoints. Therefore, it is essential to design a comprehensive plan to promote inter-professional behaviors. In this context, holding workshops and training courses for <em>nursing</em><em> </em>and <em>medical</em><em> </em>professors as well as students is recommended to identify professional values.مقدمه: همکاری بین حرفه ای از جمله استراتژیهای کلیدی در ارتباطات محسوب میشود که خطاهای وارده بر بیمار را به حداقل میرساند. لذا سنجش آن به لحاظ سهیم شدن پزشکان و پرستاران در تصمیمگیری و همچنین تأثیر آن بر بیمار و کاهش ایجاد ناخوشی در وی اهمیت بسزایی دارد. این مطالعه با هدف تعیین رفتارهای بین حرفهای پرستاران و پزشکان از دیدگاه پرستاران بخشهای مراقبت ویژه انجام شد.مواد و روش: مطالعه از نوع مطالعه توصیفی مقطعی بود. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد. 109 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مطالعه شرکت کردند. پرسشنامه تعیین رفتار بین حرفه ای استیچلر در این مطالعه استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS ویرایش 22و از طریق آزمون تی مستقل، آزمون توکی، همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یکطرفه) تجریه و تحلیل شد.یافتهها: دیدگاه پرستاران مشارکتکننده در خصوص رفتارهای بین حرفهای پزشکان و پرستاران در حد متوسط (میانگین=22/1±07/46) بود. تعـداد معدودی از پرستاران نیز این ارتباطات را در حد مطلوب یا نامطلوب گزارش کردند. بین رفتار بین حرفهای پرستاران و بیمارستان محل اشتغال آنها تفاوت وجود داشت (0001/0> Pو34/7=F).بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه گویای متوسط بودن رفتارهای بین حرفهای از دیدگاه پرستاران بود. لذا برنامهریزی منسجمی در خصوص ارتقای رفتارهای بین حرفه ای الزام مییابد و در این راستا مواردی نظیر برگزاری کارگاهها، دورههای آموزشی مشترک بین دانشجویان و اساتید گروههای پرستاری و پزشکی جهت شناخت رفتارهای بین حرفهای توصیه میشود.https://smsj.sums.ac.ir/article_43953_db316a52bab5bcceeefc881d1e9e2483.pdf