دانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43396420180923Social-structural Factors in the Use of Instagram by Cancer Patientsعوامل ساختاری- اجتماعی در استفاده از اینستاگرام توسط بیماران مبتلا به سرطان22723844739FAهاشمآقازادهدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانلیلاحبیبیدکترای مدیریت، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشگاه جامع علمی – کاربردی، تهران، ایرانحمیدرضافرپوراستادیار طب فیزیکی و توانبخشی، مرکز تحقیقات سالمندی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانمرکز تحقیقات بیماری های استخوان ومفاصل، گروه طب فیزیکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20171231<strong>Introduction:</strong> Cancer is one of the diseases that its prevention and treatment affects the integrity of individuals. Most people get frustrated when they find out they have been diognised with cancer. Part of this emotion is related to the mysterious nature of cancer, and partly due to the lack of knowledge about how to deal with it. The aim of this study is to investigate the structural and social factors affecting the tendency of cancer patients to social networks. <br /><strong>Materials and Methods:</strong> Eighteen cancer patients that used Instagram were interviewed thoroughly. Data were concurrently analyzed, using the grounded theory. <br />This qualitative study was conducted in the 1397- 1396 period, during which 18 cancer patients using Instagram were selected by snowball sampling method. <br /><strong>Findings:</strong> According to an analysis of the data from the interview, factors such as depression, cancer taboo and lack of social and psychosocial support emerged, all of which influenced the tendency of patients to use Instagram. <br /><strong>Conclusion:</strong> According to the statements of cancer patients using the Instagram, these patients were living in a depressing atmosphere due to the boredom from their illness. Intervening factors, such as taboo of cancer in the community, led the cancer patients to the Instagram. According to the findings of this study, it seems that providing facilities and facilitating communication through cyberspace reduce patients’ tensions and increases their survival rate.مقدمه: سرطان از جمله بیماریهایی است که پیشگیری و درمان آن بر تمامیت زندگی فرد اثر میگذارد. اکثر مردم پس از شنیدن خبر مبتلا شدن به سرطان دچار یأس و درماندگی می شوند که بخشی از این احساسات مربوط به ماهیت مرموز و کشنده بیماری سرطان است و بخشی دیگر به دلیل عوامل ساختاری و اجتماعی تاثیر گذار بر روند بیماری می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین عوامل ساختاری و اجتماعی تاثیر گذار بر گرایش بیماران مبتلا به سرطان به شبکه اجتماعی اینستاگرام می باشد.مواد و روش ها: این مطالعه به روش کیفی نظریه بنیادی در بازه زمانی 1396- 1397 انجام گرفته است، بدین صورت که 18 بیمار مبتلا به سرطان استفاده کننده از شبکه اجتماعی اینستاگرام به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. سپس مصاحبه های عمیق از مشارکت کنندگان به عمل آمده و به کمک روش نظریه بنیادی نتایج مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: با توجه به تحلیل داده ها حاصل از مصاحبه ، عواملی شامل فضای افسرده، تابو بودن سرطان و فقدان حمایت های اجتماعی و روحی پدیدار شد که مجموع این عوامل بر گرایش بیماران به شبکه اجتماعی اینستاگرام تاثیر گذار بود.نتیجه گیری: با توجه به اظهارات بیماران مبتلا به سرطان استفاده کننده از شبکه اجتماعی اینستاگرام مشخص شد که این بیماران از حمایت های اجتماعی و روحی ناکافی در جامعه رنج می برند و در فضایی افسرده ناشی از خمودی حاصل از بیماری زندگی می کنند و عوامل مداخله گری همچون تابوی سرطان در جامعه منجر گرایش این بیماران به شبکه اجتماعی اینستاگرام را فراهم می آورند. با توجه به یافته های این مطالعه بنظر می رسد فراهم آوردن امکانات و تسهیل ارتباطات از طریق فضای مجازی در جهت کاهش تنش در این بیماران به تلاش برای بقا در این بیماران کمک می کند.https://smsj.sums.ac.ir/article_44739_c4c5e1dc341d09654b80be9c820a22fc.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43396420180923The Effects of Simultaneous L-arginine Supplementation and Resistance Training on Muscle Strength and Some Blood Fat Profiles and Body Composition in Adolescent Boysاثرات همزمان مکمل ال-آرژنین و تمرینات مقاومتی بر قدرت عضلانی و برخی نمایههای چربی خونی و ترکیب بدنی در نوجوانان پسر23925044741FAمجیدکاشفدانشیار گروه فیزیولوزی ورزش، دانشکدهی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانوحیدتاییدکارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکدهی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانحسینساکیکارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکدهی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانحجت الهسیاوشیدانشجوی دکترای فیزیولوژی ورزشی، دپارتمان فیزیولوژی ورزشی، پژوهشکدهی طب ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایرانJournal Article20180317<strong>Introduction: </strong>The main objective of this research was to investigate the effects of L-arginine supplementation and resistance training on muscle strength and some blood fat profiles and body composition in adolescent boys. <br /><strong>Methodology:</strong> Thirty-six adolescent boys (age: 16.81±1.19 years; BMI: 20.17±4.15 kg/m<sup>2</sup>) were randomly divided into three groups (experimental groups 1 and 2 as well as a control group). Participants in both experimental groups trained three times a week and performed 3 sets of 8-15 repetitions of resistance exercise with the intensity of 60-75% of one repetition maximum for 8-weeks. The first experimental group took two grams of L-arginine supplements along with performing resistance training, while the second experimental group took the same amount of a placebo (Starch). The participants’ weight, body mass index (BMI), high-density lipoprotein (HDL), low-density lipoprotein (LDL), total cholesterol (CT), triglyceride (TG), LDL to HDL ratio (LHR), arm circumference (AC), thigh circumference (ThC), and maximum strength of bench press, back press, barbell press, squat, and leg press were measured at baseline and after eight weeks of exercise. Data were analyzed using mixed ANOVA with Tukey post-hoc (α≤0.05). <br /><strong>Results:</strong> Significant improvements in the participants’ weight, BMI, chest bench, back press, barbell press, squat, and leg press were observed in both experimental groups (P<0.05). The first experimental group showed significant improvements in LDL, TC, TG, and AC (P<0.05). There was no significant difference in HDL, LHR, and ThC in any groups (P>0.05). Control groups, however, did not show significant difference in any of the parameters (P>0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> This study showed that eight-weeks of resistance training along with taking L-arginine supplements can positively affect muscle strength and some blood lipid profiles as well as body composition in adolescent boys.مقدمه: هدف از پژوهش کنونی، بررسی اثرات توأمان مکمل اِل-آرژنین و تمرینات مقاومتی بر قدرت ماهیچهای و برخی پروفایلهای چربی خونی و ترکیب بدنی در پسران نوجوان بود.مواد و روش: در این مطالعه سیوشش پسر نوجوان بهطور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند (گروه تجربی 1و 2 و گروه کنترل). هر دو گروه تجربی به مدت 8 هفته و سه جلسه در هفته، 3 سِت 15-8 تکراری از تمرینات مقاومتی را با شدت 75-60 درصد یک تکرار ماکزیمم را انجام دادند. گروه تجربی 1، در کنار انجام تمرینات مقاومتی روزانه 2 گرم مکمل اِل-آرژنین میخورد و گروه تجربی 2 به همین مقدار دارونما (نشاسته) دریافت میکرد. وزن، BMI، HDL، LDL، نسبت LDL/HDL، کلسترول و تریگلیسرید خون و قدرت بیشینه در حرکات پرسسینه، پرسسرشانه، جلوبازو، اسکات، و پرسسینه، و محیط دور بازو و دور ران در ابتدا و پس از 8 هفته ورزش اندازهگیری شد. دادهها توسط آنوای مختلط با آزمون تعقیبی توکی آنالیز شدند (05/0 α≤).یافتهها: بهبودهای معنیداری در وزن، BMI، پرسسینه، پرسسرشانه، جلوبازو، اسکات و پرسپا هر دو گروه دیده شد (05/0p<). گروه تجربی 1 بهبودهای معنیداری نیز در مقادیر LDL، کلسترول، تریگلیسیرید، و دور بازو نشان داد (05/0p<). هیچ تفاوت معنیداری در میزان HDL، نسبت LDL/HDL، و دور ران در هیچیک از گروهها دیده نشد (05/0p>). گروه کنترل نیز تفاوت معنیداری را در هیچیک از پارامترها نشان نداد (05/0p>).بحث و نتیجهگیری: این بررسی نشان داد که 8 هفته تمرینات مقاومتی در کنار دریافت مکمل اِل-آرژنین میتواند اثرات مثبتی بر قدرت ماهیچهای و برخی نمایههای چربی خون و ترکیب بدنی در پسران نوجوان داشته باشد. https://smsj.sums.ac.ir/article_44741_3c8f96324a9639bd91ea87a92f759217.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43396420180923Vaccination Coverage in Children of Fars Province, 2017: Achievement of Global Vaccine Action Plan Goalsپوشش واکسیناسیون کودکان استان فارس، 2017: به اهداف برنامه جهانی واکسن تا 2020 دست یافتیم25126044743FAعلیرضامیراحمدیزادهپزشک، استادیار اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانثریازحمت کشدکترای حرفه ای، کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانسید محمدصادقکشفی نژادپزشک، مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانمهرابصیادیدانشجوی دکتری تخصصی آمار، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانسید حمیدرضاطباطباییاستادیار اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانعلی محمدمختاریدانشجوی دکتری تخصصی اپیدمیولوژی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20180312<strong>Background: </strong>Vaccines are among the most available effective tools to prevent infectious diseases. The Global Vaccine Action Plan 2011–2020 (GVAP) compelled all nations to reach ≥90% national coverage for all vaccines by 2020. The aim of this study was to determine the vaccination coverage in children aged 0-18 months in Fars province, southern Iran. <br /><strong>Methods: </strong>In this cross-sectional study, data were collected from 28 cities of Fars province, in which 6229 children 0-18 months were studied using multi-stage sampling. Information about vaccination was collected by a door-to-door survey and approved by the vaccination card at six age ranges of at birth, and at 2, 4, 6, 12 and 18 months of age. <br /><strong>Results: </strong>The findings showed that 98.6% of children had vaccination card, and the highest coverage rate was at birth. The vaccination coverage at birth, 2 months, 4 months, 6 months, 12 months, and 18 months were 99.96, 99.93, 99.90, 99.75, 99.70 and 99.20% respectively. In this study, the vaccination coverage at all times was high and close to 100%. <br /><strong>Conclusion</strong>: Immunization coverage will be reached the GVAP goals by 2020. However, maintaining this coverage level and solving some problems can promote vaccine-preventable diseases surveillance system. <br /> مقدمه: واکسن یکی از موثرترین ابزارهای در دسترس برای پیشگیری از بیماری های عفونی است. برنامه جهانی واکسن 2020-2011 همه کشورها را ملزم کرده که تا سال 2020 برای همه واکسن ها، به پوشش 90 درصدی و بالاتر در سطح ملی دست یابند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت پوشش واکسیناسیون در کودکان استان فارس انجام شده است.مواد و روش: در این مطالعه مقطعی، اطلاعات مربوط به 28 شهرستان استان فارس جمع آوری شد که در مجموع 6229 کودک با استفاده از نمونه گیری چند مرحلهای مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به واکسیناسیون، با مراجعه به درب منازل و بر اساس کارت واکسیناسیون در شش مقطع سنی بدو تولد، 2، 4، 6، 12 و 18 ماهگی پرسیده شدند.نتایج: یافته ها نشان داد که 6/98 درصد از این کودکان دارای کارت واکسیناسیون بودند و بیشترین میزان پوشش واکسیناسیون مربوط به نوبت بدو تولد بود. درصد پوشش واکسیناسیون برای نوبت های بدو تولد، 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، 12 ماهگی و 18 ماهگی به ترتیب برابر با 96/99، 93/99، 90/99، 75/99، 70/99 و 20/99 درصد بود. در این مطالعه، پوشش واکسیناسیون کودکان در تمامی نوبت ها در حد بالا و نزدیک به 100 درصد بود.بحث و نتیجه گیری: پوشش واکسیناسیون به هدف تعیین شده در برنامه جهانی واکسن 2020-2011 رسیده است. با این وجود، حفظ این پوشش و برطرف کردن برخی مشکلات، می تواند نظام مراقبت از بیماری های قابل پیشگیری با واکسن را ارتقاء دهد.https://smsj.sums.ac.ir/article_44743_7892d4a69bff775231cae43e16b108ca.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43396420180923Parental Empowerment of the Parents of Children with Autism: A Qualitative Studyتوانمند شدن والدین جهت مراقبت در والدین کودکان اوتیسمی: یک مطالعه کیفی26127444744FAفاطمهمحمدیاستادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانمهنازرخشاندانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت های روان جامعه نگر، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانزهراملازمدانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت های روان جامعه نگر، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایراننجفزارعاستاد، گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20180322<strong>Background and Aim:</strong> Empowering the parents of children with autism is required for the provision of care to children. Understanding factors influencing parental competence is required for healthcare staff including nurses. Therefore, this study aimed to describe parental empowerment among the parents of children with autism. <br /><strong>Methods</strong><strong>:</strong><strong> </strong>This was a qualitative study in which 16 parents and teachers of children with autism participated. The data was collected using focus group interviews at Shiraz Autism Society. The conventional content analysis method was used in order to analyze the data. <br /><strong>Results:</strong> Two themes developed in this study were “self-efficacy” including sub-categories of "self-improvement and self-esteem" and “adapting with the present situation” including the sub- categories of "acceptance of the child’s illness, patience, calm mind and thought, participation and interaction of other family members for the enhancement of care, social protection and support advantages and spiritual connection. " <br /><strong>Conclusion:</strong> The phenomenon of empowering the parents of children with autism can be defined as “adherence to existing conditions to gain self-efficacy”. Moreover, the findings of this study provide knowledge about planning for appropriate interventions to evaluate and improve parental empowerment for dealing with autism.مقدمه: توانمند شدن والدین کودکان اوتیسمی به منظور ارائه بهترین مراقبت به این کودکان تحت تاثیر عواملی بیش از والدین کودکان با رشد و تکامل طبیعی قرار دارد. از سوی دیگر آگاهی از عوامل مرتبط بر توانمندی والدی در این والدین برای کارکنان درمانی از جمله پرستاران مهم می باشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تبیین و تعریف توانمند شدن والدین جهت مراقبت در والدین کودکان اوتیسمی انجام شد. مواد و روشکار: این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا قراردادی با مشارکت 16 نفر از والدین و مربیان کودکان اوتیسمی انجام شد. دادههای مطالعه از طریق مصاحبه و گروه متمرکز در انجمن اوتیسم شیراز جمعآوری شد. یافتهها بااستفاده از رویکرد تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها دو طبقه اصلی شامل "خودکارآمدی" شامل زیر طبقات "خودسازی و خودباوری" و "تطابق با وضعیت موجود " شامل زیر طبقات " پذیرش بیماری کودک، شکیبایی، تفکر و ذهن آرام، مشارکت و تعامل سایر افراد خانواده جهت مراقبت، بهره جویی از حمایت و رفاه اجتماعی و ارتباط ماورایی" را آشکار نمود.بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد، مفهوم توانمند شدن والدی در والدین کودکان اوتیسمی را می توان " تطابق با شرایط موجود در راستای کسب خودکارآمدی" تبیین و تعریف نمود. همچنین این یافته ها می توانند زمینه هایی در راستای ارائه برنامه ها و مداخلات هدفمند و مناسب به منظور ارزیابی و ارتقاء توانمندی در والدین کودکان اوتیسمی فراهم نماید.https://smsj.sums.ac.ir/article_44744_b0651339e402713516d33eec8749f549.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43396420180923Determining Factors of Academic Procrastinationمولفه های تشخیص دهنده اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی27528644745FAحورامطیعیدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمحمودحیدریدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانفاطمهباقریاندانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانفریبازرانیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20181007<strong>Background and purpose:</strong> Procrastination is a common phenomenon, especially in education. The purpose of this study was to recognize and identify the predictive factors of academic procrastination. <br /><strong>Material and method:</strong> The present study was performed in a causal framework. The statistical population included all students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences and Health Services. Sampling was carried out in two stages and in two ways, namely available and targeted sampling. In the first stage, from among 181 subjects, two samples with high and low procrastination level were identified and the data were analyzed using diagnostic analysis. The data were collected using Procrastination Assessment Scale – Students (PASS), Test Anxiety Scale, Multidimensional Perfectionism Scale, Self-efficacy Scale, Rosenberg's Self-esteem Scale, and Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). <br /><strong>Results:</strong> The results showed that out of 35 subjects, 33 (94.3%) showed low procrastination level, and 29 (93.5%) out of 31 subjects showed low procrastination level based on the scores of mindfulness, self-efficacy and perfectionism. Information about these three variables can help to accurately categorize people (up to 93.5%) to high and low procrastination level. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results help to diagnose students’ academic procrastination before they encounter any problems. Based on the results, mindfulness therapies are recommended to reduce academic procrastination.زمینه و هدف: اهمالکاری پدیدهای فراگیر و بیانگر تاخیر در فعالیتهای تحصیلی است که با عوامل متعددی در ارتباط است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تشخیص مولفههای پیش بینیکننده اهمالکاری تحصیلی تدوین شده است.مواد و روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و نمونهگیری آن در دو مرحله بصورت در دسترس و هدفمند انجام شده است. در مرحله اول از میان 181 آزمودنی، دو نمونه با اهمالکاری بالا و پایین مشخص شدند و دادهها با روش تحلیل تشخیصی بررسی گردیدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس اهمال کاری تحصیلی ، مقیاس اضطراب امتحان، پرسشنامهی عزت نفس روزنبرگ، مقیاس خودکارآمدی ، مقیاس چند بعدی کمالگرایی و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی توسط دانشجویان تکمیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد 3/94 درصد از افراد نمونه که در طبقهی اهمالکاری با نمرهی پایین قرار میگرفتند، و 5/93 درصد از افرادی که در طبقهبندی اهمالکاری با نمرهی بالا قرار میگرفتند، براساس نمرات ذهنآگاهی، خودکارآمدی و کمالگرایی درست تشخیص داده شدهاند. اطلاعات در مورد این سه متغیر گفته شده تا 5/93 درصد میتواند به طبقه بندی درست افراد در دو دستهی اهمالکاری بالا و پایین کمک میکند.بحث و نتیجهگیری: نتایج به تشخیص اهمالکاری تحصیلی براساس نمرات کمالگرایی بالا، خودکارآمدی پایین، و ذهن آگاهی پایین قبل از مواجهه با مشکلات کمک میکند. بر اساس نتایج، درمانهای مبتنی بر ذهنآگاهی جهت کاهش اهمالکاری تحصیلی پیشنهاد میشود.https://smsj.sums.ac.ir/article_44745_4023c8eb616ab88272a68957b286ab0f.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43396420180923The Relationship between Authentic Leadership and Job Performance: The Mediation Role of Psychological Empowerment among Staff in Ahvaz Hospitalsرابطه میان رهبری اصیل و عملکرد شغلی: بررسی نقش میانجیگری توانمندسازی روان شناختی در میان کارکنان بیمارستان های شهرستان اهواز28730244746FAرضازارعاستادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران: 0000-0001-5644-928فاطمهستوده زادهاستادیار سیاست گذاری سلامت، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانعلیرضافتحیزادهاستادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناکبربهمنیاستادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسید کوشامیرمسعودیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) ، دانشگاه پیام نور کرج ،البرز ،0009-0001-4787-8510Journal Article20180824<strong>Background:</strong> The success and failure of an organization depends on the employees’ job performance. From the social point of view, each person's best desire for organizations is to have employees who do their job well. Good performance will increase the productivity of the organization, which will also directly improve the services of organizations and promote the development of the national economy. <br /><strong>Methods: </strong>This research was a cross-sectional, descriptive-correlation study in which Structural Equation Modeling Analysis was utilized with the help of SmartPlus software. Considering the fact that in this research, three standard 5-point Likert scale questionnaires were used for collecting the data in the field, this survey is a survey. The statistical sample of this study consisted of 341 personnel employed in Ahwaz city hospitals in 2017. These samples were classified using random sampling method and Cochran formula was used to analyze the data. <br /><strong>Results:</strong> The results of this study showed that there was a direct and meaningful relationship with the value of 0.395 at 1% error level between original leadership and job performance among statistical samples of this research. Furthermore, the results of the effect of the mediation of psychological empowerment on the relationship between authentic leadership and job performance, and between psychological empowerment and job performance was found to be 53% at the error level of 1% in the statistical population of this study. <br /><strong>Conclusion: </strong>The authentic leadership feature enhances the psychological empowerment of the staff, ensuring the basic needs and satisfaction of the employees, and the greater utilization of human capital. Concerns about the achievement of organizational goals and values for hospital staff, coupled with the genuineness of leadership, will enable them to enjoy their job and to showcase their self-esteem, which eventually will promote job performance and productivity of the organization.اهداف: موفقیت و شکست یک سازمان به عملکرد شغلی کارکنان آن وابسته است. از دیدگاه اجتماعی، بهترین خواسته هر فرد برای سازمانها، برخورداری از کارکنانی است که کار خود را خوب انجام دهند. عملکرد خوب، بهرهوری سازمان را افزایش دهد و این نیز به طور مستقیم باعث ارتقای خدمات سازمان و توسعه اقتصاد ملی میشود.روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر نوع، مقطعی و توصیفی- همبستگی است و از روش تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس بهره میبرد. با توجه به این که در این پژوهش از سه پرسشنامهی استاندارد با مقیاس پنج گزینهای لیکرت به منظور جمع آوری دادهها به صورت میدانی استفاده شد پس این تحقیق پیمایشی است. نمونهی آماری این تحقیق را 341 نفر از پرسنل شاغل در سال 1396 در بیمارستانهای شهرستان اهواز تشکیل میدهند که این تعداد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده و بکارگیری فرمول کوکران بدست آمد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه مستقیم و معنیداری به مقدار 395/0 در سطح خطای 1 درصد میان رهبری اصیل و عملکرد شغلی در میان نمونههای آماری این پژوهش وجود دارد. همچنین نتایج از وجود اثر میانجیگری توانمندسازی روانشناختی در رابطه میان رابطه میان رهبری اصیل و عملکرد شغلی حکایت دارد و رابطه میان توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی به مقدار 53/0 در سطح خطای 1 درصد در جامعه آماری این پژوهش یافت شد.نتیجه گیری: ویژگی رهبری اصیل موجب افزایش توانمندسازی روان-شناختی کارکنان شده که تامین نیازهای اصلی و رضایت کارکنان و بهرهگیری بیشتر از سرمایههای انسانی را در پی دارد. دغدغه دستیابی به اهداف و ارزشهای سازمانی برای پرسنل بیمارستانها همراه با وجود ویژگی رهبری اصیل موجب میشود که آنها از شغل خود لذت ببرند و گذشت و ایثار بیشتری از خود بروز دهند که موجب افزایش عملکرد شغلی و بهرهوری سازمان میشود.https://smsj.sums.ac.ir/article_44746_a1c03de9c174ec4ce268a9c00bbb5dd8.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43396420180923Interviewing: The most Common Methods of Data Collection in Qualitative Studiesمصاحبه: معمول ترین روش جمع آوری داده ها در تحقیق کیفی30331644740FAمعصومهرامبدمرکز تحقیقات مراقبت های روان جامعه نگر، دانشگاه علوم پزشی شیراز، شیراز، ایرانگروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20190129In qualitative studies, one of the most common methods for data collection is interviewing. The interview is aimed at understanding the experience of other people and understanding the meaning of that experience. In qualitative studies, interviews were conducted with the following approaches: 1) an informed conversational interview or an unstructured, non-standardized interview; 2) a semi-structured interview; 3) a standardized open-ended interview or structured interview; and 4) combined approaches. <br />Asking open-ended questions, clarifying, being an active listener, asking for probing questions, observing, being neutral, making changes, waiting for unexpected things and having an active presence in an interview are the skills needed for interviewing. During the interview, choose the appropriate place for the interview, and explain the purpose(s) of the interview for the interviewees. Describe the framework of an interview. Tell the participants how long the interview might last. Give your contact or telephone number to the participants. Give the participants an opportunity to ask questions. Finally, take field notes during the interview or record interviews and transcribe them after the end of the interview.یکی از معمول ترین روش جمع آوری داده ها در مطالعات کیفی، مصاحبه است. مصاحبه با هدف درک تجارب سایر افراد و درک معنای آن تجربه صورت می گیرد. در تحقیقات کیفی، مصاحبه با رویکردهای 1. مصاحبه محاوره ای غیررسمی یا مصاحبه غیرساختارمند، غیراستاندارد شده؛ 2. مصاحبه هدایت شده یا نیمه ساختارمند؛ 3. مصاحبه باز استاندارد شده یا ساختارمند و 4. رویکردهای ترکیبی انجام می شود.پرسیدن سئوالات باز، واضح بودن، شنونده فعال بودن، پرسیدن سئوالات پیگیری کننده، مشاهده کردن، بی طرف بودن، تحول ایجاد کردن، منتظر چیزهای غیرمنتظره بودن و حضور فعال داشتن در مصاحبه از مهارت های مصاحبه است. در طی مصاحبه فضایی را برای مصاحبه انتخاب کنید. هدف از انجام مصاحبه را برای مشارکت کننده توضیح دهید. چارچوب مصاحبه را شرح دهید. طول مدت احتمالی مصاحبه را به مشارکت کننده بگویید. آدرس تماس و یا شماره تلفن خود را به مشارکت کننده دهید. فرصتی را به مشارکت کننده دهید که سئوالات خود را بپرسد. در حین مصاحبه یادداشت بردارید و یا مصاحبه را ضبط کنید. پس از پایان مصاحبه آن را رونوشت نمایید.https://smsj.sums.ac.ir/article_44740_c221d5339db26dab19ff160c7f44eba7.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43396420180923Evaluation of Endoplasmic Reticulum Stress Mechanism and Unfold Protein Response Signaling in Cancerبررسی مکانیسم استرس شبکه آندوپلاسمی و مسیر پاسخ پروتئین های تا نخورده در سرطان31733044742FAپونهمکرمدکترای بیوشیمی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران0000-0002-9717-0473سانازدستغیبدانشجوی دکترا بیوشیمی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانمرواریدسیریدانشجوی فوق لیسانس بیوشیمی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانصدیقهرضاییدانشجوی فوق لیسانس بیوشیمی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20180807Perturbation of endoplasmic reticulum (ER) homeostasis under a stressful situation leads to a stress condition termed “ER stress” which induces the activation of a finely regulated program defined as unfolded protein response (UPR), whose primary aim is to restore disorders or normal cell conditions. Under prolonged or sustained ER, stress conditions may result in activation-induced cell death. The UPR has three main arms; activation of each arm can lead to various effects on the expression of essential genes in cells. <br />In recent years, ER stress response regulator molecules have been considered by the researchers as a very strong and effective candidate for pharmaceutical and therapeutic purposes in many diseases, including cancer, Alzheimer's disease, Parkinson's disease, diabetes, heart and liver diseases, and allergies.تداخل در عملکرد طبیعی شبکه آندوپلاسمی تحت شرایط استرس منجر به راه اندازی مسیر کاملاً حفاظت شده ای تحت نام پاسخ استرس سلولی یا پاسخ پروتئینهای تا نخورده (UPR; Unfolded protein response) می گردد که هدف اولیه این مسیر جبران اختلالات ایجاد شده یا بازگرداندن شرایط نرمال سلولی است و درصورت طولانی و شدید بودن استرس شبکه آندوپلاسمی حتی قادر به راه اندازی مسیر مرگ سلولی (Apoptosis) نیز می باشد. مسیر پاسخ به استرس پروتئین های بد تا شده دارای سه بازوی اصلی است که هریک پس از فعال شدن منجر به اثرات متفاوتی بر تغییر بیان ژنهای ضروری درون سلول می شوند. در سالهای اخیر مولکولهای تنظیم کننده پاسخ استرس شبکه آندوپلاسمی بعنوان گزینه های بسیار قوی و موثر برای اهداف دارویی و درمانی در بسیاری از بیماری ها از جمله : سرطان، آلزایمر، پارکینسون، دیابت، بیماری های قلبی و کبدی و آلرژی مورد توجه محققین قرار گرفته اند.https://smsj.sums.ac.ir/article_44742_458f84d16f5d3f0e01965ce4ed765daa.pdf