TY - JOUR ID - 43959 TI - بررسی ارتباط بین تاب آوری و منبع کنترل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1395 JO - مجله علوم پزشکی صدرا JA - SMSJ LA - fa SN - AU - نوروزی نیا, روح انگیز AU - حیدری, علی احسان AU - احمدی بصیری, الهام AU - احمدی مرزاله, میلاد AD - عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران AD - عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران AD - دانشجوی دکترای تخصصی آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشجوی دکترای تخصصی سلامت در بلایا و فوریت ها، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 1 SP - 67 EP - 76 KW - تاب آوری KW - منبع کنترل KW - عملکرد تحصیلی KW - دانشجویان DO - N2 - مقدمه: تاب‌آوری را فرایند تطابق موفقیت‌آمیز با تجارب آسیب زا می‌دانند. مفهوم منبع کنترل نیز به توانایی انسان در کنترل شرایط و رویدادهای محیطی اشاره دارد. تاب آوری و منبع کنترل از مولفه‌های تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان می دانند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین تاب آوری و منبع کنترل دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز با عملکرد تحصیلی انجام گردید.مواد و روش: این مطالعه از نوع مقطعی بود که در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز با حجم نمونه 180 نفر و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، معدل کل دانشجویان و پرسشنامه های استاندارد شده تاب آوری کانر و دیویدسون؛ و منبع کنترل راتر بود. برای تجزیه و تحلیل نهایی داده­ها از نرم افزار 23 SPSS، آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون، تی مستقل، رگرسیون خطی چندگانه) استفاده گردید.یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین تاب آوری و منبع کنترل ارتباط معنی دار وجود داشت یعنی افراد تاب آور از منبع کنترل درونی برخوردار بودند (میزان همبستگی41/0-و 0001/0>P). اما با عملکرد تحصیلی ارتباط معناداری دیده نشد. دانشجویان پسر(008/0P=)، و غیرخوابگاهی (025/0P=) تاب آورتر از سایرین بودند. همچنین عملکرد تحصیلی در دانشجویان دختر (037/0P=)، و غیرخوابگاهی (005/0P=)  به طور معناداری بهتر از سایر دانشجویان بود.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان غیرخوابگاهی از تاب آوری بالاتر و عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به خوابگاهی ها برخوردار بودند. انجام مطالعات بیشتر در این طمینه پیشنهاد می شود. UR - https://smsj.sums.ac.ir/article_43959.html L1 - https://smsj.sums.ac.ir/article_43959_22c0f9a807e2e0d83dd07b41b8b55af6.pdf ER -