TY - JOUR ID - 43939 TI - بررسی تأثیر آموزش توأم مهارتهای مقابلهای و نقاشی بر منبع چند وجهی کنترل سلامت نوجوانان بیسرپرست JO - مجله علوم پزشکی صدرا JA - SMSJ LA - fa SN - AU - قهرمانی, لیلا AU - حاتمی, فاطمه AU - کاوه, محمد حسین AU - کشاورزی, ساره AD - Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 5 IS - 1 SP - 21 EP - 34 KW - مهارت مقابله‌ای KW - منبع چند وجهی کنترل سلامت KW - نقاشی KW - نوجوان DO - N2 - مقدمه: مهارت مقابله‌ای، توانایی شناخت و کنترل احساسات و ویژگی‌های خود و ریشه مدیریت هیجانی است. مهارت‌های مقابله‌ای در حکم مهارتی برای منبع چند وجهی کنترل سلامت در نظر گرفته می‌شود. تأثیر نقاشی نیز بر افزایش مهارت‌های مقابله‌ای در مطالعات متعدد مطرح شده است. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت مقابله‌ای مدیریت شخصی توأم با نقاشی بر منبع چند وجهی کنترل سلامت نوجوانان بی‌سرپرست بود.مواد و روش: این مطالعه نیمه تجربی شاهددار تصادفی شده با نمونه 80 نفری از نوجوانان 12 تا 18 سال با گروه آزمون و کنترل انجام گرفت. این 80 نفر نوجوان بی‌سرپرست به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و ازمون قرار گرفتند. گروه آزمون در معرض آموزش مهارت مقابله‌ای همراه با نقاشی قرار گرفتند. داده ها یک هفته و شش هفته بعد از مداخله با استفاده از ابزار پرسشنامه مهارت مقابله‌ای و منبع کنترل سلامت درونی، منبع کنترل مربوط به افراد مؤثر و منبع کنترل مربوط به شانس که آلفای کرونباخ همه پرسشنامه ها 85/0 بود جمع‌آوری شد و توسط نرم افزار SPSS19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: عامل‌های مهارت مقابله‌ای (04/2±55/34)، زیر مقیاس‌های منبع کنترل سلامت شامل: منبع کنترل سلامت درونی(75/3±25/64) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش افزایش معنی‌داری پیدا کردند ( 001/0>p) و بر عکس منبع کنترل سلامت مربوط به افراد مؤثر(  25/6±05/42) و منبع کنترل سلامت مربوط به شانس(17/8±66/39)، در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش کاهش معنی‌داری پیدا کرد ( 001/0>p).بحث و نتیجه گیری: آموزش مهارت مقابله‌ای با نقاشی برای ارتقاء منبع کنترل درونی سلامت نوجوانان بی سرپرست مؤثر می‌باشد. UR - https://smsj.sums.ac.ir/article_43939.html L1 - https://smsj.sums.ac.ir/article_43939_46f6f2bcf745444c295a59855d46f7bf.pdf ER -