دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مجله علوم پزشکی صدرا
2322-4339
5
3
2017
06
22
مقایسه کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانه و سرای سالمندان شهر لار
119
130
FA
احمد
مقصودی
دانشجوی دکتری اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
یاسمن
کوه شوری نیا
دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت اوز، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
مریم
حسینی
دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت اوز، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
پروین
کرمی
دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت اوز، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
مریم
اتباعی
دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت اوز، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
زهره
بهادری
دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت اوز، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
علی محمد
مختاری
0000-0002-7915-6344
دانشجوی دکتری اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
mokhtariam67@yahoo.com
مقدمه: کیفیت زندگی یکی از مسائل مهم برای مراقبت از سلامتی است و یکی از اهداف بزرگ به منظور افزایش سلامت افراد به شمار می رود. کیفیت زندگی سالمندان به دلیل نیازهای ویژه این افراد می تواند به آسانی مورد تهدید قرار گیرد و لذا توجه به کیفیت زندگی دوران سالمندی ضروری به نظر می رسد و مطالعه حاضر نیز به منظور مقایسه کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانه و سرای سالمندان انجام شد.مواد و روش: در مطالعه حاضر که از نوع مقطعی بود تمامی سالمندان مقیم سرای سالمندان در مطالعه شرکت کردند و نمونه گیری از سالمندان مقیم خانه به روش چند مرحلهای و با مراجعه به درب منازل انجام گرفت. جهت ارزیابی کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی لیپاد استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده از پرسشنامه ها به منظور تجزیه و تحلیل وارد نرمافزار SPSS شده و مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج: در مطالعه حاضر 96 سالمند شهر لار مورد بررسی قرار گرفتند که میانگین(انحراف معیار) نمره کلی کیفیت زندگی سالمندان 98/73(16/18) بود. یافتهها نشان داد که نمره کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانه بطور معنیداری بالاتر از سالمندان مقیم سرای سالمندان میباشد (001/0>P ).بحث و نتیجه گیری: سالمندانی که در سرای سالمندان زندگی میکردند نسبت به سالمندان مقیم خانه، کیفیت زندگی پایینتری داشتند. لذا بایستی کیفیت زندگی این افراد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای لازم در جهت بهبود آن در نظر گرفته شود.
سالمندی,سرای سالمندان,کیفیت زندگی
https://smsj.sums.ac.ir/article_43925.html
https://smsj.sums.ac.ir/article_43925_e7cb9625ab24daa416bc3545b4fc3a5f.pdf
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مجله علوم پزشکی صدرا
2322-4339
5
3
2017
06
22
بررسی نگرش زنان نابارور مراجعه کننده به درمانگاه های ناباروری نسبت به رحم جایگزین در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
131
140
FA
حسین
محمودیان
0000-0001-7296-136X
عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
mahmoodian@sums.ac.ir
نرجس
صبوریان
پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
پریسا
نبیئی
کارشناس ارشد آموزشی، مرکز تحقیقات آموزش بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
parisanabeiei@yahoo.com
مقدمه: نازایی یکی از مسائل مهم مرتبط با بهداشت باروری است که میتواند مشکلات زیادی در زندگی یک خانواده ایجاد کند. روشهای کمک باروری از سه دهه گذشته تاکنون، نقش مهمی در درمان ناباروری داشته است. یکی از این روشها، روش رحم جایگزین است. استفاده از این روش، چالشهای بسیاری در زندگی فردی و ارتباطی افرادی که به نحوی در آن درگیر میشوند، به وجود آورده است که در این مطالعه نگرش زنان نابارور نسبت به رحم جایگزین و چالشهای احتمالی آن مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بود که در زنان نابارور مراجعه کننده به درمانگاه شهید مطهری شیراز انجام شد. نمونهگیری به روش دردسترس روی 160 نفر از زنان انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه 20 سؤالی که نگرش زنان نابارور و چالشها و نگرانیهای آنها را نسبت به رحم جایگزین بررسی میکرد، استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 14مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که 5/73 درصد از زنان نابارور نسبت به رحم جایگزین، نگرش منفی و مابقی نگرش مثبت داشتند. همچنین مهمترین نگرانیهای زنان نابارور نسبت به رحم جایگزین عبارتند از: مغایرت این روش با فرهنگ و مذهب، مشکلات احتمالی کودک، سوء استفاده از مادر جانشین، تهدید رابطه با همسر و کاهش احساس تعلق به کودک.بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نزدیک به دو سوم زنان نگرش منفی به رحم جایگزین داشتند. به علاوه مغایرت این روش با فرهنگ و مذهب، مشکلات احتمالی کودک، سوء استفاده از مادر جانشین، تهدید رابطه با همسر و کاهش احساس تعلق به کودک از مهمترین نگرانیها بود. لذا برگزاری کارگاههای آموزشی جهت بهبود نگرش زنان در این زمینه پیشنهاد میشود.
رحم جایگزین,درمانگاه ناباروری,زنان نابارور,چالشهای اخلاقی
https://smsj.sums.ac.ir/article_43927.html
https://smsj.sums.ac.ir/article_43927_13b015710fcb8779b12230fb1782559e.pdf
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مجله علوم پزشکی صدرا
2322-4339
5
3
2017
06
22
بررسی دوز اشعه وارد شده به جراحان ارتوپد و پرسنل رادیولوژی حین کار با دستگاه سی آرم فلوروسکوپی
141
148
FA
محمد مهدی
موحدی
گروه فیزیک و مهندسی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
علیرضا
مهدی زاده
گروه فیزیک و مهندسی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
mehdizadeh@sums.ac.ir
جاوید
آزادبخت
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
صمد
امانی
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
مقدمه : پرتوگیری جراحان ارتوپد؛ حین انجام جراحیهایی که در آنها از دستگاه سی آرم فلوروسکوپی استفاده میشود، معمولاً به آستانه استاندارد نمیرسد. اما همیشه نگرانیهایی در مورد عوارض ناشی از مواجهه دراز مدت با اشعه یونیزان به ویژه در پزشکان و پرسنل رادیولوژی وجود دارد. در این مطالعه سعی شده است با اندازهگیری دوز دریافتی ارتوپدها و تعیین ارتباط آن با مدت عملهای جراحی، مدت استفاده از دستگاه فلوروسکوپی حین انجام این جراحیها و تجربه جراحان ارتوپد و نقش این عوامل در دوز دریافتی تعیین گردد و این دوز با آستانه استاندارد مقایسه شود.مواد و روش: برای مدت یک ماه جراحان ارتوپد، دستیاران و پرسنل اتاق عمل چمران در یک روز کامل کاری مورد دوزیمتری گرمالیانی به روش ترمولومینسانس (TLD) قرار گرفتند. در طول انجام جراحیها از دستگاه تصویربرداری فلوروسکپی استفاده شد و دوزیمترها برای هر شخص در پنج محل استاندارد قفسه سینه؛ دست چپ و راست؛ گناد و تیروئید نصب گردید.یافتهها: میانگین دوز اشعه تجمعی وارد شده به تفکیک ارگانها به ترتیب برای قفسه سینه، دست چپ، دست راست،گناد و تیروئید 183/0، 716/0، 76/1 ،616/0 و 69/1 میلی رم بدست آمد. میانگین دوز کلی به تفکیک شرکت کنندگان، به ترتیب برای جراحان، دستیاران و کارکنان اعداد 05/2، 45/2 و 575/2 میلی رم بدست آمد.بحث و نتیجهگیری : بر اساس نتایج بدست آمده در این مطالعه، دوز اشعه وارد شده به هیچ یک از شرکتکنندگان، از آستانه تعیین شده بیشتر نبوده است همچنین بر خلاف سایر مطالعات در این مطالعه ارتباطی بین سابقه جراح و میزان اشعه وارد شده به ایشان، یافت نشد.
پرتوگیری,جراحان ارتوپد,سی آرم فلوروسکوپی,دوزیمتری
https://smsj.sums.ac.ir/article_43928.html
https://smsj.sums.ac.ir/article_43928_362b85792d39fef60cf64ddd56aeda9e.pdf
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مجله علوم پزشکی صدرا
2322-4339
5
3
2017
06
22
بررسی کارایی کنتراست معکوس رادیوگرافی دیجیتال در تشخیص شکستگی افقی ریشه
149
158
FA
زهرا
تفاخری
0000-0001-5350-3769
استادیار گروه آموزشی رادیولوژی دهان و فک و صورت، دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
ztafakhori@yahoo.com
فواد
ایرانمنش
استادیار گروه آموزشی رادیولوژی دهان و فک و صورت، دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
محمود
شیخ فتح الهی
استادیار گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی و عضو مرکز تحقیقات محیط کار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
مقدمه: تشخیص شکستگی افقی ریشه به صورت کلینیکی بسیار دشوار است و اغلب تشخیص وابسته به معاینات رادیوگرافی است. هدف از این مطالعه بررسی کارایی کنتراست معکوس رادیوگرافی دیجیتال در تشخیص شکستگی افقی ریشه است.مواد و روش: در این مطالعهی برون تنی 85 دندان سانترال دائمی تک ریشه داخل ساکتهای دندانی یک جمجمه خشک قرار داده شدند. رادیوگرافی پری اپیکال معمولی و رادیوگرافی دیجیتال در دو زاویه-ی عمودی 40 و 55 درجه از دندانها گرفته شد سپس شکستگی افقی در یک سوم میانی ریشه توسط چکش ایجاد شد و دو قطعه به یکدیگر چسبانده شدند، دندانها مجدداً داخل ساکتهای مربوطه قرار گرفته و کلیهی رادیوگرافیها با همان موقعیت تکرار شد. رادیوگرافیهای دیجیتال توسط نرم افزار کنتراست معکوس پردازش شدند. رادیوگرافیها توسط دو رادیولوژیست و یک اندودانتیست ارزیابی شدند. دو هفته بعد، 10 درصد از تصاویر توسط یک رادیولوژیست ارزیابی شد. دادهها توسط نرم افزار SPSS آنالیز شد.یافتهها: قدرت تشخیص شکستگی افقی ریشه رادیوگرافی دیجیتال و دیجیتال کنتراست معکوس، تفاوت معنیداری نداشت (05/0<P) و نسبت به رادیوگرافی معمولی بهتر بودند (001/0>P). همچنین قدرت تشخیصی زاویه عمودی 40 درجه رادیوگرافیها در تشخیص شکستگی افقی ریشه بهتر از زاویه عمودی 55 درجه بود (001/0>P).بحث و نتیجهگیری: قدرت تشخیص شکستگی افقی ریشه رادیوگرافی دیجیتال و دیجیتال کنتراست معکوس، یکسان و بهتر از رادیوگرافی معمولی بود و همچنین تصاویر با زاویه 40 درجه عمودی بهتر از زاویه 55 درجه بود.
شکستگی افقی ریشه,رادیوگرافی دیجیتال,کنتراست معکوس
https://smsj.sums.ac.ir/article_43929.html
https://smsj.sums.ac.ir/article_43929_5697f57d8198faefae8e7c1b16abb679.pdf
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مجله علوم پزشکی صدرا
2322-4339
5
3
2017
06
22
ارزشیابی کیفیت دوره کارشناسی پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری اهواز بر اساس الگوی سیپ
159
172
FA
نگار
یزدانی
دانشجوی دکتری آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
مهرناز
مرادی
دانشجوی دکتری آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
mehrnaz.moradi@ymail.com
زمینه و هدف: ارزشیابی به عنوان یکی از ابزارهای ارتقاء کیفیت این امکان را فراهم میسازد تا نقاط قوت و ضعف برنامهها مشخص گردند و با تقویت جوانب مثبت و رفع نارسایی در ایجاد تحول و اصلاح گردش کار، گامهای مناسبی برداشته شود. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت دوره کارشناسی پرستاری بر اساس الگوی سیپ(CIPP) در سال تحصیلی 1395-1394 انجام گرفت.مواد و روش: جمعیت این پژوهش توصیفی – مقطعی شامل60 دانشجوی پرستاری بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد. پرسشنامه شامل چهار حیطه زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد بود. سه وضعیت با نمره صفر تا 50 نامطلوب، 51 تا 100 نسبتا مطلوب و 101 تا 150 مطلوب در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: از نظر شرکتکنندگان، وضعیت زمینه، درونداد، فرآیند، برونداد و کلیت دوره کارشناسی پرستاری مطلوب بود. نتایج نشان داد که بین چهارحیطه زمینه، درونداد، فرآیند، برونداد ارتباط معنیداری (01/0= P) وجود داشت و بیشترین نمره در بین عوامل چهارگانه الگوی سیپ مربوط به عامل فرآیند با نمره میانگین79/10±38/49 و کمترین نمره نیز مربوط به عامل برونداد با نمره میانگین05/3±25/14 بود.بحث و نتیجهگیری: نتایج ارزیابی نهایی دوره کارشناسی پرستاری نشان داد، وضعیت این دوره مطلوب میباشد. در جهت نیل به حدکاملاً مطلوب، شایسته است مسئولین دانشکده و دانشگاه بیش از پیش به تقویت عوامل مهم از جمله؛ بازنگری در مواد و محتوای آموزشی، آموزش روشهای تدریس و ارزشیابی و مهارتهای ارتباطی به اساتید توجه نمایند.
ارزشیابی برنامه,آموزش,دوره کارشناسی پرستاری
https://smsj.sums.ac.ir/article_43930.html
https://smsj.sums.ac.ir/article_43930_45ae6dd3687142c240ce718a32626434.pdf
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مجله علوم پزشکی صدرا
2322-4339
5
3
2017
06
22
آموزش کار تیمی در سیستم ارائه مراقبت بهداشتی: مطالعهای مروری
173
186
FA
زهرا
خادمیان
0000-0001-8366-204X
استادیار، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
khademian@sums.ac.ir
مقدمه: آموزش کار تیمی رایجترین روش تقویت کار تیمی در محیطهای درمانی است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مرور مطالعات در زمینه آموزش کار تیمی در سیستم ارائه مراقبت بهداشتی انجام شد.مواد و روش: در این مطالعه مروری، متون علمی با واژههای کلیدی کار تیمی، عملکرد بین حرفهای، آموزش کار تیمی و دانش، مهارت و نگرش در سایتهای Google scholar،Pubmed، بانک اطلاعات جهاد دانشگاهی (SID) و بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran ) جستجو شدند.نتایج: روشهای مختلف مبتنی بر کلاس درس، نمایش و شبیهسازی برای آموزش کار تیمی استفاده میشود. نتایج مطالعات نشان میدهد دورههایی از جمله مهارتهایی قاطعیت، مدیریت خطا، هماهنگی و دانش، مهارت و نگرشهای کار تیمی به افراد آموزش داده شده است. " استراتژیها و ابزارهای تیمی برای افزایش عملکرد و ایمنی بیمار" یک رویکرد سیستماتیک مبتنی بر شواهد است که تکنیکهای کاربردی را برای اجرا در محیطهای بالینی آموزش میدهد. برای ارزشیابی آموزش نیز از بررسی دانش و نگرش افراد، رفتار و فرآیندهای تیمی آنان و برآیندهای بیماران با کمک ابزارهای خود گزارش دهی، مشاهدهای و غیره استفاده شده است.بحث و نتیجهگیری: روشهای آموزشی مختلف میتواند روی فرآیندهای تیم و برآیندهای بیماران اثربخش باشد. اما روشهایی که کارتیمی را در فعالیتهای روزانه تیم ادغام میکند مؤثرترند. با توجه به تفاوت در ماهیت کار در بخشهای مختلف لازم است برنامههای آموزشی متناسب با شرایط آنها طراحی شود.
کار تیمی,روابط بین فردی,آموزش,ایمنی بیمار
https://smsj.sums.ac.ir/article_43926.html
https://smsj.sums.ac.ir/article_43926_fce52fa3992f272cf6f47e797aef4a9a.pdf