ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شیوع کمخونی و برخی عوامل مرتبط با آن در زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بجنورد: 1393
مقدمه: امروزه کمخونی بهعنوان یکی از شایعترین مشکلات بهداشتی و تغذیهای در جهان مطرح است. کمخونی فقر آهن در مادران باردار منجر به تولد نوزادان کموزن و زایمان زودرس میشود. این مطالعه بهمنظور تعیین میزان کمخونی و شناسایی برخی عوامل مرتبط با آن در زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بجنورد در سال ۱۳۹۳ انجام شد.مواد و روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی ۵۱۵ زن باردار از بین 2073 زن باردار که به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب گردیدند، انجام گرفت. دادهها بهوسیله چکلیست از پروندههای خانوار موجود در مراکز بهداشتی و درمانی شهر بجنورد استخراج گردید. در این مطالعه هموگلوبین کمتر از11، کمخونی تلقی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار۲۰ SPSS و آزمونهای آماری مجذور کای و نیز ضریب همبستگی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.نتایج: میانگین سنی افراد موردمطالعه 25/26 با دامنه سنی 15-۴۳ سال بود. شیوع کمخونی بر اساس هموگلوبین هفته 6-۱۰ و هموگلوبین هفته 26-۳۰ به ترتیب 8/4%، 4/24% و بر اساس هماتوکریت هفته 6-۱۰ و هماتوکریت هفته 26-۳۰ به ترتیب 2/3%، 9% بود. بین کمخونی و شغل مادر، تعداد بارداری، تعداد فرزندان، نوع زایمان قبلی، وزن مادر در اولین مراقبت، شاخص توده بدنی مادر، بیماریهای زمینهای مرتبط با کمخونی، سن مادر در اولین بارداری، فاصله بارداری فعلی با بارداری قبلی ارتباط معنادار آماری وجود داشت (05/0P<).بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه که میزان کمخونی تا حدی مناسب است و ازآنجاکه کمخونی فقر آهن، عارضهای قابلپیشگیری است و زنان باردار یک گروه در معرض خطر کمخونی هستند، به نظر میرسد بازهم توجه خاص به برنامههای پیشگیری، آموزش، مراقبتهای دوران بارداری، مشاوره تغذیهای صحیح با مکمل یاری آهن به خصوص در دوران بارداری در جهت کاهش میزان کمخونی ضروری است.
https://smsj.sums.ac.ir/article_44069_0dae7d6edad0c6d138c2985cb3af47e2.pdf
2015-09-23
235
246
آنمی
زنان باردار
هموگلوبین
هماتوکریت
آسیه
ثنایی فر
1
AUTHOR
زینب
امامی
2
AUTHOR
رضوان
رجبزاده
3
AUTHOR
احمد
صادقی
oe.info@yahoo.com
4
AUTHOR
سید حمید
حسینی
5
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین استرس شغلی و سلامت روان در پرستاران بیمارستانهای دولتی شهر ایلام: مدل عدم توازن تلاش پاداش
مقدمه: ازجمله مشکلات شایع در محیطهای کاری میتوان به استرس شغلی اشاره کرد. در مدل عدم توازن تلاش-پاداش که روشی برای اندازهگیری استرس شغلی است، روابط نامتوازن میان تلاشهای سرمایهگذاری شده و پاداش دریافت شده در کارکنان باعث واکنشهای استرسزایی میشود که در طولانیمدت پیامدهای مضری برای سلامتی به همراه دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین استرس شغلی اندازهگیری شده با مدل عدم توازن تلاش پاداش و سلامت روان در محیط کاری در پرستاران بیمارستانهای دولتی شهر ایلام انجامشده است.مواد و روش: پژوهش حاضر مطالعهای مقطعی است که در سال1392 بر روی154 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای دولتی شهرستان ایلام صورت پذیرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استرس شغلی عدم توازن تلاش_پاداش (Effort-Reward Imbalance) و سلامت روان GHQ-28 (General Health Questionnaire)بود. تحلیل دادهها با SPSS-20 و آزمونهای آماری تی تست، تحلیل واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون انجام شد.یافتهها: وضعیت اکثر پرستاران ازلحاظ سلامت روان خوب و خیلی خوب(46 درصد) بودند. 15/70 درصد از افراد دچار عدم توازن در مدل تلاش-پاداش بودند (استرس شغلی). همبستگی مثبت و معنیداری بین استرس شغلی و سلامت روان مشاهده شد(49/0r= و1/0P=). همچنین همبستگی مثبت و معنیداری بین امتیاز استرس شغلی و متغیرهای سن(35/0 , r=01/0P=) ، تعداد سالهای اشتغال(34/0 , r=01/0P=) و تعداد ساعات کار هفتگی(30/0 , r=01/0P=) وجود داشت.بحث و نتیجهگیری: با توجه به ارتباط مستقیم استرس شغلی و سلامت روان لازم است تدابیر مدیریتی، حمایتهای اجتماعی، بهبود شرایط محیط کار آموزشهای لازم در رابطه با رویارویی با مشکلات بهمنظور کاهش، کنترل و پیشگیری از واکنشهای هیجانی در پرستاران اندیشیده شود.
https://smsj.sums.ac.ir/article_44070_3ec4dd2ccff316eadfc44b9f7da4ca9a.pdf
2015-09-23
247
258
سلامت روان
استرس شغلی
پرستار
والیه
منتی
1
AUTHOR
محسن
نیازی
2
AUTHOR
رستم
منتی
3
AUTHOR
سعید
خزایل
4
AUTHOR
علی
یاسینی
5
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی گلستان با استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران
مقدمه: سنجش وضعیت کتابخانههای دانشگاهی، روشی برای کشف نقاط ضعف و بهبود کارایی آن هاست. هدف از این مطالعه، بررسی و ارزیابی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی گلستان و تطبیق آن با استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران بود.مواد و روش: این مطالعه، از نوع کاربردی بود که به روش پیمایشی تطبیقی، در سال 1394 و در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. جامعه مورد بررسی، 5 کتابخانه دانشکدهای دانشگاه بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که "استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران" استخراج شده بود، گردآوری شد. روایی این پرسشنامه به تائید اعضای هیات علمی رسیده و پایایی آن به میزان 78/0 به تائید رسید. دادهها پس از گردآوری و تحلیل، با استفاده از نرمافزار Excel در قالب جداول و نمودارها ارائه شد.یافتهها: یافتههای نشان داد که این کتابخانهها، 46826 عنوان منبع در اختیار دارند که معادل 75/8 درصد تعداد منابع استاندارد مورد نیاز است. در این کتابخانهها مجموعا 12 نیرو وجود دارد که هیچ کدام از آنها نیروی متخصص نیستند؛ کتابخانههای مورد بررسی از نظر مجموعه منابع 75/8 درصد، از نظر نیروی انسانی 31 درصد و از نظر فضای کتابخانهها 54 درصد با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران تطابق دارند.بحث و نتیجهگیری: کتابخانههای مورد بررسی در سطح مناسبی از نظر تطابق با استاندارد قرار ندارند و لزوم توجه کمی و کیفی به کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به وضوح ضروری است. ایجاد کتابخانه مرکزی دانشگاه، تجدید ساختار سازمانی با توجه به استاندارد کتابخانههای دانشگاهی و جذب نیرویهای متخصص از روشهای بهبود وضعیت این کتابخانهها است.
https://smsj.sums.ac.ir/article_44071_5d2d98db8433db5126f327a900f02c39.pdf
2015-09-23
259
268
استاندارد
کتابخانههای دانشگاهی
سیدجواد
قاضی میرسعید
1
AUTHOR
کمیل
کلبادی نژاد
2
AUTHOR
بابک
رستگاری مهر
3
AUTHOR
مریم
بنی صفار
4
AUTHOR
مسعود
محمدی
5
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شیوع کمردرد و ارتباط آن با ضعف عملکردی، کیفیت زندگی و ترکیب بدنی کارکنان یک مجموعه نظامی
مقدمه: امروزه کمردرد یک مشکل بزرگ جهانی بهحساب میآید که سلامت وزندگی افراد را در همه مشاغل مورد تهدید قرار میدهد. نیروهای نظامی به جهت موقعیت شغلی در معرض خطر بیشتری ازنظر آسیبهای کمر قرار دارند. لذا این مطالعه بهمنظور بررسی میزان شیوع کمردرد و ارتباط آن با ترکیب بدنی، میزان ناتوانی عملکردی و کیفیت زندگی در نظامیان انجام گرفت.مواد و روش: در این پژوهش توصیفی علی پس از وقوع، تعداد 200 نفر از کارکنان شاغل دریکی مراکز آموزش نیروی زمینی در استان اصفهان، بهصورت در دسترس انتخاب شدند. متغیرهای میزان کمردرد، ناتوانی حرکتی و کیفیت زندگی به ترتیب توسط پرسشنامهی مقیاس اندازهگیری شدت بصری درد(Visual Analog Scale)، پرسشنامه ناتوانی عملکردی اسوستری(Oswestry Disability Questionnaire)، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت(World Health Organization) اندازهگیری شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد.یافتهها: این مطالعه نشان داد که 5/96 درصد کارکنان دچار کمردرد به میزانهای متفاوت بودند. همچنین همبستگی مثبت و معناداری بین کمردرد و حجم توده بدنی(49/0r= )، کمردرد و ناتوانی عملکردی) 55/0(r=، کمردرد و کیفیت زندگی کارکنان نظام) 44/0- (r= مشاهده شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده، درصد زیادی از کارکنان موردبررسی مبتلابه درجاتی از کمردرد بودند. لذا لزوم بررسی همهجانبه و تدارک زمینه تعدیل و اصلاح الگوی فعالیتهای بدنی این قشر بیشازپیش احساس میشود.
https://smsj.sums.ac.ir/article_44072_8bdb0ee315270d1cafc51e869b90a093.pdf
2015-09-23
269
278
کمردرد
ناتوانی عملکردی
کیفیت زندگی
نیروی نظامی
ناصر
رحیمی
1
LEAD_AUTHOR
حمید
رئیسی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات فیزیوتراپی در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1392
مقدمه: امروزه رضایت بیماران در تعیین کیفیت خدمات سلامتی و برنامهریزیهای مدیریتی نقش مهمی دارد. ازاینرو مطالعه حاضر، باهدف تعیین رضایتمندی بیماران از خدمات فیزیوتراپی در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1392 انجام شد.مواد و روش: این مطالعه از نوع مقطعی و توصیفی- تحلیلی بوده که با تکمیل پرسشنامهی استاندارد توسط 183 بیمار که با روش نمونهگیری آسان انتخابشده بودند در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 92، انجام شد. جهت تعیین ارتباط متغیرها با سطح رضایت بیماران از آزمون تی استیودنت، آزمون تحلیل واریانس و تحلیل همبستگی استفاده شد.یافتهها: میانگین نمره رضایت بیماران در این مطالعه 75/4 به دست آمد که حاکی از رضایت بالای بیماران از خدمات فیزیوتراپی در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1392 بود. بالاترین سطح رضایتمندی، در حیطه رعایت شئونات اخلاقی با میانگین نمره 834/4 مشاهده شد. بررسی تأثیر همزمان متغیرهای رعایت شئونات اخلاقی، زمانبندی و برنامهریزی خدمات، کیفیت خدمات و مناسب بودن هزینه خدمات بر رضایت بیماران نشان داد که بهطور همزمان فقط متغیر کیفیت بر رضایت بیماران تأثیر دارد و تأثیر سه متغیر دیگر معنادار نیست.بحث و نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که کیفیت خدمات مهمترین عاملی است که بر سطح رضایتمندی بیماران تأثیر مستقیم دارد. بنابراین پیشنهاد میشود سنجش مستمر کیفیت خدمات و میزان رضایت بیماران بهعنوان یکی از ملزومات در کلیه مراکز دولتی و غیردولتی انجام شود.
https://smsj.sums.ac.ir/article_44073_2004576ed1288a7e7c418a731c843bcb.pdf
2015-09-23
279
290
رضایت بیمار
فیزیوتراپی
درمانگاه سرپایی
مرضیه
دستغیب
1
AUTHOR
محمد
کمالی
2
LEAD_AUTHOR
علی
چابک
3
AUTHOR