%0 Journal Article %T تاثیر سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور بر مهارت های سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی %J مجله علوم پزشکی صدرا %I دانشگاه علوم پزشکی شیراز %Z 2322-4339 %A کیخا, بتول %D 2014 %\ 12/22/2014 %V 3 %N 1 %P 65-76 %! تاثیر سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور بر مهارت های سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی %K سواد اطلاعاتی %K دانشجویان پزشکی %K تیپ دانشگاه های علوم پزشکی %R %X مقدمه: سواد اطلاعاتی به مجموع مهارت‌هایی که فرد به ‌منظور ادامه حیات در جامعه اطلاعاتی به آن نیازمند است، اطلاق می‌شود. این پژوهش با مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر پزشکی در سه دانشگاه علوم پزشکیِ الف (تیپ1) دانشگاه علوم پزشکیِ ب (تیپ2) و دانشگاه علوم پزشکیِ ج (تیپ3) در مناطق سه گانه شرق، جنوب شرق، و جنوب غرب کشور، به بررسی تاثیر تیپ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در میزان تسلّط دانشجویان پزشکی به مهارت‌های سواد اطلاعاتی پرداخته است.مواد و روش: پژوهش حاضر به صورت مقطعی در سه دانشگاه تیپ 1، 2 و 3 و در سال 1392 انجام شد. ازیک پرسشنامه برای بررسی میزان شناخت و میزان استفاده از انواع منابع اطلاعاتی تخصّصی در بین دانشجویان سال آخر پزشکی استفاده شده است. تحلیل داده‌ها با نرم افزار آماری، SPSS (نسخه 16) انجام گرفته است.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که 54 درصد جامعه پژوهش را مردان، و 46درصد را زنان شامل می‌شدند که از این تعداد، 47درصد دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی الف، 33درصد دانشجوی دانشگاه ب و 20 درصد هم دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ج بوده‌اند. سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر پزشکیِ دانشگاه علوم پزشکیِ الف (تیپ1) با میانگین02/4، دانشگاه علوم پزشکیِ ب (تیپ2) با میانگین 51/3 و دانشگاه علوم پزشکیِ ج (تیپ3) با میانگین 97/2 به ترتیب دارای رتبه‌های اوّل تا سوّم بوده است. بنابراین سطح سواد اطلاعاتی جامه پژوهش در سه دانشگاه علوم پزشکیِ الف، ب، و ج به ترتیب، درحد مطلوب، نسبتاً مطلوب و متوسط بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: توسعه امکانات پژوهشی دانشگاه‌های تیپ1 توانسته بستر مناسبی را جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی و تسلّط دانشجویان به مهارت‌های سواد اطلاعاتی فراهم آورد. از اینرو توجه همه جانبه به کمیته‌های تحقیقات دانشجویی دانشگاه‌های تیپ 2و بویژه دانشگاه‌های جوانِ تیپ 3 به عنوان بستری سازنده در ارتقاء مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. %U https://smsj.sums.ac.ir/article_44053_048c6972d145d016898e4ac233324f72.pdf