%0 Journal Article %T همبستگی مهارت‌های ارتباط بین فردی با نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به کار تیمی %J مجله علوم پزشکی صدرا %I دانشگاه علوم پزشکی شیراز %Z 2322-4339 %A خادمیان, زهرا %A تهرانی نشاط, بنفشه %D 2017 %\ 03/21/2017 %V 5 %N 2 %P 99-110 %! همبستگی مهارت‌های ارتباط بین فردی با نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به کار تیمی %K نگرش %K ارتباط %K ارتباط بین فردی %K دانشجویان %K پرستاری %R %X مقدمه: ایمنی بیمار و کیفیت مراقبت، به کار تیمی و مهارت ارتباط بین فردی بستگی دارد. بنابراین برخورداری از نگرش مثبت نسبت به کار تیمی نیز ضروری است. با این حال رابطه نگرش نسبت به کار تیمی با مهارت‌های بین فردی مشخص نیست. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی مهارت‌های ارتباط بین فردی با نگرش نسبت به کار تیمی در دانشجویان پرستاری انجام شد.   مواد و روش: این پ‍ژوهش مقطعی در سال 1395 انجام شد. نمونه پژوهش شامل 84 دانشجوی پرستاری با میانگین سنی 02/2±90/21 بود که با روش سرشماری انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها «پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی بین فردی» و «پرسشنامه نگرش نسبت به کار تیمی» بودند. داده‌ها با استفاده از  نرم افزار SPSS نسخه 16 و با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، آزمون t مستقل و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: یافته‌ها نشان داد بین مهارت ارتباط بین فردی با نمره کل نگرش نسبت به کار تیمی (001/0>P، 42/0=r) و ابعاد رهبری(001/0>P، 46/0=r)، ساختار تیم (003/0=P، 32/0=r) و ارتباط (04/0=P، 23/0=r) رابطه آماری معنی‌دار وجود داشت (05/0>P). همچنین دانشجویان مرد نمره نگرش نسبت به بعد ارتباط در کار تیمی بالاتری در مقایسه با زنان داشتند (037/0=P).بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که مهارت ارتباط بین فردی با نگرش نسبت به کار تیمی و ابعاد رهبری، ساختار تیم و نگرش نسبت به ارتباط، همبستگی مثبت داشت. بنابراین می‌توان به منظور بهبود نگرش نسبت به کار تیمی، تقویت مهارت‌های بین فردی را نیز توصیه کرد. %U https://smsj.sums.ac.ir/article_43936_4c730b6bdf17464955de416746a4875c.pdf