%0 Journal Article %T رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه رفتار تغذیه‌ای کودکان %J مجله علوم پزشکی صدرا %I دانشگاه علوم پزشکی شیراز %Z 2322-4339 %A نصیرزاده, راضیه %D 2017 %\ 03/21/2017 %V 5 %N 2 %P 77-86 %! رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه رفتار تغذیه‌ای کودکان %K رفتار تغذیه‌ای %K کودک %K روایی %K اعتبار %R %X مقدمه: نیاز مبرمی برای شناسایی و کاربرد ابزار تشخیصی که بتواند رفتارهای تغذیه‌ای کودکان را مورد ارزیابی قرار دهد، احساس می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقدماتی ویژگی‌های روان‌سـنجی پرسـشنامـه رفتار تغذیه‌ای کودکان در کودکان 1 تا 5 ساله شهر شیراز  انجام گرفت.مواد و روش: نمونه‌ای 350 نفره (280دختر و 270پسر) بـه شـیوه در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه رفتار تغذیه‌ای کودکان(Children's Eating Behavior Questionnaire)، پـس از ترجمـه و آماده‌سـازی مقـدماتی، توسـط مادران تکمیل گردید. برای بررسی اعتبار، از بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده گردیـد. روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفه‌های اصلی احراز گردید.یافته‌ها: اعتبـار بازآزمـایی با فاصله زمانی دو هفته و مقـدار آلفـا برای کل پرسشنامه به ترتیب برابر با 71/0 و 74/0 بود. نتایج تحلیل عاملی پرسشنامه نیز به استخراج شش مقیاس فرعی «تمایل نسبت به خوردن، تمایل به نوشیدن، کم‌خوری هیجانی، پرخوری هیجانی، کند خوردن و عدم لذت، تنوع‌طلبی» انجامید که در مجموع 53 درصد واریانس را تبیین می‌کردند.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه، نشانگر برخورداری پرسشنامه رفتار تغذیه‌ای کودکان از اعتبـار و روایـی مناسـب بـرای سنجش رفتارهای تغذیه‌ای کودکان در جمعیت کودکان 1 تا 6 ساله ایرانی بود. لذا پیشنهاد می‌شود در  موقعیت‌های پژوهش آزمایشگاهی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد. %U https://smsj.sums.ac.ir/article_43934_881e6ad2d11aa6f56f03fe539efd83ad.pdf