@article { author = {Pasyar, Niloofar and Khayyer, Mohammad}, title = {Students’ Perception of Nursing Role Function (SP-NRF): Development and Psychometric Testing}, journal = {Sadra Medical Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {185-200}, year = {2019}, publisher = {Shiraz University of Medical Sciences}, issn = {2322-4339}, eissn = {2322-4339}, doi = {10.30476/smsj.2019.81895.1011}, abstract = {Background: Although assessment of nursing students' perception of role function is very important, no questionnaire is currently available to measure this phenomenon. The aim of this study was to develop a students’ perception of nursing role function (SP-NRF) questionnaire and to test its psychometric properties. Methods: Developing the questionnaire and assessing its psychometric properties were performed through a cross-sectional study. The setting was School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. Nursing students participated in this study. In the instrument development phase, 21 nursing students were asked to explain the secondary role function of nursing. The data were then analyzed by content analysis, giving 14 categories with 55 items. Afterwards, content validity rate (CVR) and content validity index (CVI) were determined. In the questionnaire's psychometric evaluation phase, 134 nursing students filled out the 52-item questionnaire. The construct validity was assessed, as well. Internal consistency and test-retest methods were used to assess the questionnaire's reliability. Results: The SP-NRF questionnaire consisted of 51 items across the following seven subscales: “professional ethical care activities", "holistic care activities", "educational and professional collaborative activities", "cultural and spiritual activities", "protective activities", "professional skills activities", and "supportive activities". The CVR and CVI in all the items were higher than 0.60 and 0.75, respectively. The final model in confirmatory factor analysis showed that this 51-item SP-NRF had a good fitness. Besides, Cronbach’s α for the total questionnaire and test-retest reliability were 0.967 and 0.793, respectively. Conclusion: The SP-NRF is a valid and reliable questionnaire for identifying the students’ perception of nursing role function. Measuring the nursing students' perception of role function not only enhances our understanding of this phenomenon, but it also helps design better curricula and teaching strategies for nursing students in order to prepare them to accept their roles in future.}, keywords = {Nursing role function,Nursing Student,Psychometric}, title_fa = {طراحی و روانسنجی ابزار بررسی درک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری}, abstract_fa = {مقدمه: اگرچه ارزیابی درک دانشجویان پرستاری از عملکرد نقش از اهمیت بسزایی برخوردار است. ولیکن برای سنجش این مهم پرسشنامه ای در دسترس نمی باشد. هدف از این مطالعه طراحی ابزار به منظور بررسی ادراک دانشجویان از گستره عملکرد نقش پرستاری و روان سنجی آن است. مواد و روش: مطالعه حاضر به صورت مقطعی به منظور توسعه پرسشنامه و ارزیابی ویژگیهای روان سنجی آن انجام شد. محل مطالعه دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مشارکت کنندگان دانشجویان پرستاری بودند. در مرحله توسعه ابزار، از 21 نفر از دانشجویان پرستاری درخواست شدکه عملکرد نقشهای ثانوی پرستاری را تشریح نمایند. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در چهارده طبقه با 55 گویه تحلیل شدند. سپس، نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا تعیین شد. در مرحله ارزیابی روان سنجی پرسشنامه، 134 دانشجوی پرستاری، پرسشنامه مشتمل بر 52 گویه را تکمیل نمودند. اعتبار ساختاری نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و به جهت ارزیابی قابلیت اطمینان پرسشنامه از روش سازگاری درونی و آزمون مجدد استفاده شد. یافته ها: پرسشنامه درک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری شامل 51 گویه در هفت حیطه « مراقبت حرفه ای اخلاقی»، « مراقبت همه جانبه »، « آموزشی و ارتباط حرفه ای »، « فرهنگی و معنوی »، «حفاظتی»، « مهارت عملکرد حرفه ای » و « حمایتی» طراحی گردید.  نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا در کلیه گویه ها بالاتر از 60/0 و 75/0 بود. مدل نهایی در تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که این 51 گویه پرسشنامه درک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری تناسب خوبی دارند. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ در کل پرسشنامه و ضریب پایایی آزمون مجدد به ترتیب 967/0و 793/0 بود. بحث و نتیجه گیری: پرسشنامه طراحی شده، ابزاری معتبر و قابل اعتماد برای تعیین ادراک دانشجویان از عملکرد نقش پرستاری است. اندازه گیری ادراک دانشجویان پرستاری از عملکرد نقش نه تنها موجب ارتقای فهم این پدیده می شود، همچنین به طراحی مطلوب تر برنامه های درسی و  تدوین استراتژی های مناسب تر آموزشی برای دانشجویان پرستاری می انجامد. بدین صورت آنها جهت پذیرش نقش های آتی خود در آینده آماده می شوند.}, keywords_fa = {عملکرد نقش پرستاری,دانشجوی پرستاری,روان سنجی}, url = {https://smsj.sums.ac.ir/article_45408.html}, eprint = {https://smsj.sums.ac.ir/article_45408_5027263374c14c146d10b55bd418e46b.pdf} }